Farver – Hvilken betydning har de?
Valget af farver i logo designs er ikke kun for udseendets skyld, der er store strategiske overvejelse i, om farverne kommunikerer din virksomheds fortælling. Farver har en dyb indgroet psykologisk og kulturel forståelse i os mennesker, og kan vække bestemte følelser og associationer.
For eksempel symboliserer blå ofte pålidelighed og professionalisme, hvilket gør farven til et perfekt valg for finansielle institutioner og teknologivirksomheder, vi kender f.eks. alle den mørkeblå farve i Danske Banks logo.
Rød signalerer energi, passion og handlekraft. Et farvevalg der ville være effektivt for brands der ønsker at fremstå dynamiske og engagerende. Det er også derfor vi personligt synes at rød var et godt valg til logoet for superhelteuniverset Marvel. Rød associeres også med “fare” og derfor er det et populært farvevalg til vejskilte rundt om i verden, vi kender alle godt de røde skilte langs de danske veje, der fortæller os hvor stærkt man må køre.
Gul symboliserer ofte glæde og optimisme, men er også en farve, der ofte forbindes med “opmærksomhed”, og derfor er gule farver også et populært valg i vejskilte. Denne evne til at tiltrække opmærksomhed gør gul til et perfekt valg for promoveringen af tilbud. Faktisk er brugen af gul i tilbud blevet så almindelig, at vi nu instinktivt forbinder farven med discount. Tag for eksempel et kig på logoerne for Lidl og Netto eller Spar-købmændenes tiltag med “Gul Pris”, som bruges til at vise hvilke dagligvarer de har en ekstra lav pris på.
For at runde den af kan vi selvfølgelig også lige nævne de grønne og lyse nuancer af brun, som ofte associeres med natur, harmoni, vækst og miljøbevidsthed. Tænkt bare på Arlas velkendte grønne logo, havde det haft samme harmoniske fortælling, hvis det var rødt?
Hvad skal du være opmærksom på, når du skifter logo?
Hvis du i forvejen har et logo, men føler at det måske trænger til en forandring, er der nogle ting, du skal være opmærksom på.
- Radikale ændringer kontra brandidentitet:
Alt for radikale ændringer til dit logo kan påvirke din brandidentitet og brandgenkendelse negativt. Hvis du gerne vil have et splinternyt logo, synes vi, at du burde gradvis ændre det i flere etaper, så hele logoet ikke bliver ændret på én gang. Start med at tilføje eller fjerne enkelte elementer, så selve essensen af logoet bibeholdes.
- Tidsbegrænsede ændringer:
En radikal ændring af logoet kan dog gøres for en tidsbegrænset periode, som led i en større marketingsindsats. Danske Bank gjorde det tilbage i 2010, hvor de ændrede facaden på mange af deres filialer til gul, frem for den traditionelle mørkeblå. Danske Bank havde i en årrække haft et ry for at være en dyr bank, så hele idéen med at skifte farve til gul var at fortælle, at de ikke var så dyre, som folk regnede dem for. Her er vi igen tilbage til farvernes betydning for det, dit logo fortæller.
Der var delte meninger om denne satsede marketingsstrategi, nogle kommunikationseksperter mente at banken mistede troværdighed på det. “Men jeg synes det var en skarp marketingsstrategi” siger Mike, vores kommunikationsmedarbejder, og fortsætter, “Jeg synes det er hårdt at melde ud at de mistede troværdighed på det, men kan godt fordtå at der er mange af deres, på daværende tidspunkt, kunder nok havde undret sig. Men jeg kan nu godt lide når firmaer tør at satse lidt. Kritikken viser dog, hvor meget farver betyder! ”
- Konsistens på tværs af dine platforme:
Når du ændrer dit logo, skal du sikre dig, at ændringen implementeres konsistent på tværs af alle dine platforme. Alt fra hjemmeside, sociale medier, trykte materialer og til emballage. Hvis ikke dit nye logo bliver implementeret på alle dine kanaler med det samme, vil det kunne skabe forvirring blandt dine kunder. Forvirring kan ødelægge dit brand!
- Kundernes reaktion:
Hvis du allerede har en god mængde data på dine kunder, synes vi at du burde bruge det i designet af dit nye logo. Data som f.eks. hvad dine kunder forbinder med dit brand er uundværlig viden til at skabe et logo der går i spænd med dine kunders forventninger.
- Historie og tradition:
Hvis dit brand har en lang historie, kan det være vigtigt at bevare visse elementer af det gamle logo for at ære din virksomheds arv og historie. Potentielt vil kunder miste deres loyalitet og tilhørsforhold til dit brand, hvis de ikke længere kan genkende logoet.
Her til slut vil vi lige runde alle vores gode råd af!
Med et enkelt og stilrent design, en forståelse af farvernes betydning, og en nøje planlagt implementeringsstrategi, kan du skabe et logo, der ikke bare er moderne og tidløst, men også stærkt og genkendeligt.
Så næste gang du overvejer at give dit firmalogo en makeover, så husk disse vigtige punkter og lad os hjælpe dig med at skabe et logo, der vil få din virksomhed til at skinne.
Vores erfarne team af grafiske designere og kommunikationsmedarbejdere står klar til at hjælpe dig gennem processen.
Kontakt os i dag, og lad os tage det første skridt mod en ny og forbedret visuel identitet for din virksomhed.